EXEMPEL PÅ ANVÄNDNING AV BETALNUMMER
Case: Bytes-sajten som behöver enkel betallösning:
Beskrivning av affärsidé
I detta case har en entreprenör startat en webbplats där människor i närområdet kan byta saker med varandra. Webbplatsens användare skapar själva sina annonser, som kostar 19 kronor att publicera. Betalningen behöver gå snabbt och det är kritiskt för webbplatsens framgång att det är enkelt och säkert för både användarna och företagaren som har skapat webbplatsen.
Kontakt med tjänsteleverantör
För att starta betaltjänstlösningen letar företagaren upp en betalnummerleverantör som erbjuder betalnummerlösningar som motsvarar de krav och önskemål som finns.
Val av betallösning
Kunden som vill lägga upp annonsen får upp ett betalnummer på webbsidan och ringer betalsamtalet. I telefonen får de en kod uppläst som ska anges på webbplatsen för att registrera betalningen.
Denna typ av tjänst brukar kunna kallas PayByCall.
Tillval och anpassningar
Nu anpassas tjänsten och de olika valen kan t.ex. vara priset som kunden ska debiteras, när kunden debiteras, personlig välkomstmeddelande – och inte minst viktigt – företagarens egna ljudinspelningar.
Personerna bakom webbplatsen har kommit fram till att deras kunder ska debiteras när rätt kod knappats in och bekräftats, att det alltid är samma pris och att de vill använda egna personliga ljudinspelningar, så kallade promptar.
Avtal och driftsättning
Normalt upprättas nu ett avtal mellan innehållsleverantören och betalnummerleverantören. Leveranstiden för ett svenskt betalnummer varierar sedan beroende på hur avancerad tjänst man efterfrågat men generellt brukar det inte ta mer än fem arbetsdagar att sätta upp tjänsten.
Uppföljning och förändring
Många tjänster utvecklas med tiden och det är fullt möjligt att göra förändringar i sin tjänst, köpa tillvalstjänster eller lägga till fler nummer. Kunden ovan skulle till exempel kunna erbjuda en kampanj i syfte att locka nya kunder: ett fritt samtal till de som ringer för första gången.