SÅ FUNGERAR BETALNUMMER
Med ett betalnummer kan du på ett enkelt sätt ta betalt för varor och/eller tjänster. Din kund ringer ett betalnummer och kostnaden debiteras sedan via kundens telefonräkning.
Betalnummer har blivit ett vanligt betalsätt och kräver inte att kunden registrerar sig. Du behöver således inte identifiera dina kunder eller skicka ut fakturor. Yttrandefriheten omfattar betalnummer och det finns inga förbjuda ämnen, men däremot normer som servicen och marknadsföringen skall förhålla sig efter och man får inte uppmuntra till olagliga handlingar.
900-nummer
I Sverige har Post- och Telestyrelsen, PTS, bestämt att betalnummer ska börja med 0900, 0939 och 0944 och att massanrop ska börja med 099. Kunden blir debiterad för samtalet och pengarna skickas till innehållsleverantören. Betalnummer och betalsamtal används för olika ändamål, men det är vanligt att betalnummer används för att sälja tjänster, annonsplatser, medlemskap, erbjuda rådgivning, teknisk support eller sporttips.
De olika prefixen avser olika typer av innehåll:
- 0939 – Det vanligaste prefixet. Det används oftast för betalning av medlemskap, annonser eller rådgivning.
- 0900 – Prefixet används ofta för informationstjänster, telefonsupport och kundtjänst.
- 0944 – Prefixet används bland annat för underhållning, tävlingar och spel.
- 099 – Används för massanrop och är vanligt vid omröstningar, tävlingar eller i samband med TV/radio-program. Dessa samtal har alltid pris per samtal.
Pris per samtal och pris per minut
Samtal per minut är vanligt för konsultationstjänster som support och rådgivning, till exempel inom juridik eller ekonomi. Säljaren väljer själv minuttaxa och den totala kostnaden får max uppgå till 1 500 kronor per samtal.
Det fasta priset per samtal får i vanliga fall maximalt uppgå till 500 kr. Beroende på vilken typ av tjänst eller vara du säljer kan man dock efter överenskommelse även erbjudas möjligheten att debitera högre belopp.
Kampanjer
Med kampanjer blir dina betalnummer ännu mer flexibla, eftersom du själv bestämmer kampanjens egenskaper och vilka som ska ta del av kampanjen. Du kan till exempel ge ett visst antal minuter gratis, sätta ett rabatterat pris mellan vissa klockslag och begränsa kampanjen till att endast vara tillgänglig för vissa telefonnummer eller de som ringer första gången.
Kampanjer går att använda för både pris per samtal och pris per minut.
Trygghet för köparen och säljaren
När en kund ringer ett betalnummer är det av yttersta vikt att hon eller han känner sig trygg och vet vad den faktiska kostnaden för samtalet blir. Därför ska det alltid finnas en prisuppgift om vad samtalet kostar i den välkomsthälsning som läses upp för kunden i början av samtalet. Välkomsthälsningen kan anpassas så att den passar för tjänstens utformning. Kunden kan godkänna samtalskostnaden med ett knapptryck på telefonen.
För att ytterligare stärka säkerheten finns normalt en ångertid på 10 sekunder. Det vill säga avbryts samtalet inom tio sekunder så debiteras inte kunden för samtalet. Detta minimerar ytterligare risken för oönskade samtal där kunden inte förstått vad det kostar. Det är en trygghet både för dig och din kund.