Har du problem med en betalteletjänst?
Betalning genom betalnummer och betalsamtal är både smidigt och tryggt, men som vid alla typer av köp kan det uppstå missförstånd och oklarheter mellan köpare och säljare. Den som fått ett problem med betalnummer bör i regel börja med att ta kontakt med de som tillhandahåller tjänsten och sin operatör.
Det finns en stor mängd betalteletjänster av olika slag. De förekommer till exempel i samband med röstning med telefonsamtal eller SMS såsom i melodifestivalen, vid köp av biljetter till exempelvis buss och vid köp av nöjestjänster för mobilen såsom spel och ringsignaler. Sådana tjänster kan beställas på flera sätt och sker genom att man ringer till ett nummer med något av prefixen 099, 0900, 0939 eller 0944. Beställning kan också ske genom att man skickar ett sms till ett så kallat kortnummer för betaltjänster via sms, dessa kortnummer har fem siffror och börjar på 72 (72xxx).
Börja med att kontakta din operatör
Om du inte vet vad det är för tjänst du blivit debiterad för är ett bra första steg att kontakta din operatör och begära en samtalsspecifikation. På samtalsspecifikationen kan du se när betalsamtal ringts eller betal-SMS har skickats.
På fakturan från operatören ska det, enligt regler som Post- och telestyrelsen beslutat om, finnas kontaktuppgifter till det företag som ansvarar för en förmedlad tjänst.
Operatör |
Telefonnummer |
Hemsida |
Telia |
90200 |
|
Tele2 |
0772-25 25 25 |
|
Tre |
0771- 73 53 00 |
|
Telenor |
020-22 22 22 |
|
Phonera |
040-622 10 00 |
|
AllTele |
0910-79 80 00 |
|
Glocalnet |
0775 – 75 75 75 |
|
Com Hem |
0771-55 00 00 |